Бізнес-прогнози на 2020 рік в контексті кризи

Триває п’ятий тиждень карантину в Україні, проте наразі дуже важко спрогнозувати, коли він закінчиться та коли епідемія піде на спад. Бізнес несе все більші і більші збитки з дня на день, але складність полягає в тому, що неможливо порахувати загальні збитки для нашої економіки через те, що епідемія поширюється непрогнозовано. Найбільших втрат зазнали авіакомпанії, туризм, ресторанний бізнес, торгово-розважальні центри, кінотеатри, івент-індустрія і багато інших. Багато компаній не беруться прогнозувати економічні наслідки пандемії для свого бізнесу. Так, наприклад, Hugo Boss AG та авіакомпанія Deutsche Lufthansa AG взагалі відкликали свої бізнес-прогнози на 2020 рік. Проте ми вирішили виокремити загальні тренди в бізнесі, з якими матимемо справу до кінця 2020 року.

1. Економічна рецесія: чого від неї очікувати

Інвестиційний банк Bank of America 2 квітня повідомив, що очікує у поточному році падіння ВВП України на 5,6 відсотків. 25% ВВП України дають ті галузі економіки, які зараз страждають найбільше – торгівля, транспорт, ресторанний бізнес. І найближчим часом ситуація складатиметься не на їхню користь. Частина компаній збанкрутіють, люди втратять роботу. Лише після запровадження карантину в Україні, кількість безробітних вже зросла на 500-700 тисяч осіб.

2. Малий та середній бізнес під прицілом

Якщо карантин буде тривати до кінця травня, для більшості малих підприємств, зокрема закладів громадського харчування, це означатиме зупинення своєї діяльності назавжди. 2 квітня Спілка українських підприємців презентувала результати опитування українського бізнесу про те, як він оцінює вплив пандемії на власні компанії та українську економіку. Згідно результатів, половина підприємств здатні протриматися лише 1 місяць, а кожен четвертий бізнес — витримати 2-3 місяці роботи в умовах карантину і не збанкрутувати. 6% підприємців вже повністю закрили бізнес. 

3. На економіку чекає споживча обережність

Населення буде дуже вибірково ставитись до придбання тих товарів чи послуг, без яких можна обійтись. Споживчі смаки змінюються.

4. Значно збільшиться попит на діджиталізацію процесів

Поступово люди звикають до нарад в online-форматі, оперативного вирішення питань тут і зараз за рахунок діджитал-інструментів. Скоріш за все, багато інструментів, якими ми користуємось зараз на карантині, за інерцією залишаться з нами і надалі – ми до них звикнемо. Протягом карантину ми зрозуміємо, що система освіти, охорони здоров’я потребують тотальних трансформацій негайно. Превентивна медицина, безготівкова економіка дочекались свого часу, адже саме зараз ми усвідомили, наскільки ці процеси є важливими в нашому житті. Також ми будемо спостерігати і так звані fast-track процеси для інновацій — такі, які діють дуже швидко і за скороченими процедурами. 

5. З’являється усвідомлення необхідності налаштованих бізнес-процесів, які є опорою бізнесу 

Довгий час більшість людей працювали переважно в офісі компанії і не задавались питанням, як відбувається той чи інший бізнес-процес і хто за нього відповідає. Робочі процеси йшли за інерцією і ми мали більш-менш очікувані результати. Зараз же ми опинились вдома, проте робочі процеси тривають. В цей дуже важливо дати команді розуміння того, до кого і з яким питанням можна звертатися, де знайти ту чи іншу інформацію, як ефективно взаємодіяти, які інструменти краще використовувати в роботі. Всі ці питання потребують налаштування бізнес-процесів чи оптимізації. Ми прогнозуємо, що цей тренд зберігатиметься і надалі. 

З точки зору нашої специфіки роботи, ми б хотіли порадити бізнесам наступне:

▪ переглянути свою бізнес-модель і адаптувати процеси під нову реальність. Якщо ви новачок в цій справі, рекомендуємо ознайомитись з матеріалом про бізнес-процеси для початківців;

▪ підготуватись до ще більшої діджиталізації. Необхідно переглянути наявні процеси і можливі шляхи їхньої автоматизації, в тому числі обрати необхідні для цього інструменти. Варто зауважити, що мова йдеться не про хаотичну діджиталізацію, а про ретельно продуманий її план;

▪ звернути увагу на питання інформаційної безпеки, адже в цей час можуть бути витоки інформації, в тому числі і умисні. Рекомендуємо обдумати, які дані є критичними і в яких процесах ми з ними працюємо, а після цього – як мінімізувати ризики їхнього можливого витоку.

Коментар
admin
Share
This