До Нового року залишилось всього кілька днів й кожен бізнес поспішає доробити всі заплановані справи. Доставити продукти та товари до всіх клієнтів, завершити поточні проєкти, провести останні зустрічі. Часто, команди настільки глибоко занурені в поточні процеси, що просто не встигають чи забувають правильно підбити підсумки та порефлексувати про досягнення року.
З власного досвіду команда Manageble рекомендує підбивати підсумки до завершення поточного року, в крайньому випадку, до 15 січня 2020 року. Для того, аби ви зробили все максимально швидко та зрозуміло, ми підготували для вас чек-лист з 35 запитань по ключових напрямках.
Фінанси
Багато власників компаній оцінюють стан справ в бізнесі за кількістю грошей на рахунку, наявності заощаджень чи касових розривів. Ми радимо глянути на фінанси прискіпливо й оцінити ситуацію з допомогою таких запитань:
- – Скільки ви отримали коштів в цьому році?
- – Скільки витратили?
- – Який проект, напрямок чи продукт був найбільш прибутковим? Якщо ви не можете відповісти на це питання, то поговоріть ще раз з вашим фінансистом, можливо пора дізнатись?
- – Якому підряднику ви платили найбільше? Створіть перелік з 10 чи 20 підрядників і, вибірково, перевірте ці закупівлі. Це дасть розуміння чи не пропустили ми в їх оцінці чого важливого.
- – Порівняйте запланований та фактичний бюджет, який було витрачено протягом року і подумайте, що варто змінити в підходах до бюджетування.
- – Подивіться на свої дивіденди і вирішіть, що з ними робити. Виводимо чи реінвестуємо?
- – Якщо є кредити чи борги, то варто подумати, які є варіанти реструктуризації.
Маркетинг
- – Проаналізуйте маркетинговий бюджет на поточний рік. Визначте, що вдалось, а що ні.
- – Проаналізуйте витрати по каналах і напрямках. Подивіться на вартість одного “ліда” по кожному напрямку та вартість конкретного клієнта.
- – Визначте та зафіксуйте “тривалість життєвого циклу” клієнта. Скільки кожен клієнт залишається з вами?
– Як виросла ваша присутність у різних онлайн-каналах? - – Що відбувається в конкурентів? Подумайте, що можна проаналізувати та порівняти.
- – Гляньте статистику ринку. Багато даних можна взяти з відкритих джерел.
- – Бажано всі цифри дивитись в динаміці порівнюючи минулі періоди, витрати та результати.
Продажі
Тут аналізуємо ваших клієнтів, сектори, бюджет, комфортність співпраці.
- – Порівняйте план продажів на рік з фактичними показниками.
- – Обговоріть з менеджерами поточну систему мотивації.
- – Якщо є можливість визначити ключових клієнтів, то варто зустрітись особисто та поспілкуватись про їхнє враження від співпраці.
- – Якщо клієнтів досить багато, то зробіть вибірковий продзвін з опитуванням за певним набором питань. З одного боку, клієнти згадають про вас, а з іншого – ви отримаєте зворотній зв’язок для впровадження змін в компанії.
Команда
- – Проведіть опитування працівників за різними напрямками, щоб зрозуміти пульс компанії. Що було добрим, на що звернути увагу, а що варто змінити?
- – За підсумками опитування поспілкуйтесь з усією командою і розкажіть, що будете робити з цими результатами.
- – Якщо плануєте переглядати зарплату, то саме час про це розказати. Щоб працівники не пішли раніше, ніж ви поспілкуєтесь з ними про перспективи.
Бізнес-процеси
Якщо цього року ви отримали неточні показники по якомусь із напрямків або взагалі не можете вивести цифри, то сформулюйте з якого процесу можна було отримати ці дані, якби працівники їх вносили.
- – Перегляньте перелік чи карту процесів, якщо таких документів немає, то заплануйте їх створення в наступному році.
- – Визначте чи в кожного процесу є власник і показники? Якщо ні, то пора виправити цю ситуацію.
- – Подумайте, які з ваших процесів створюють цінність для клієнта і заплануйте з ними попрацювати в новому році. Одразу внесіть ці плани в календар. Один значущий процес в місяць, тоді наступний рік стане роком вашої системності.
- – Проаналізуйте скарги клієнтів. Поспілкуйтесь з працівниками, які вже не з вами, дізнайтесь чому вони пішли. Проведіть опитування поточних працівників і клієнтів. Визначте їх потреби та проблеми. Відповідно до отриманих даних, сформуйте план з покращення та трансформації на 6 місяців.
- – Якщо ви замислюєтесь над автоматизацією, варто вже почати описувати процеси по напрямках.
- – Визначте, які виклики, що вимагають швидких результативних управлінських рішень, наразі існують.
- – Проаналізуйте проекти згідно з витратами (часовими, людськими, фінансовими та ін.).
- – Визначте фактори, які могли б вплинути на результат проектів чи які вважаєте невдалими. Що б ви зробили по-іншому? Що б сприяло більш успішній роботі команди?
- – Чи у кожного в команді визначені та прописані ролі й відповідальність? Чи має можливість кожен працівник використовувати свої компетенції та сильні сторони в роботі?
- – Чи знаєте ви, що мотивує працівників?
- – Чи існують в команді амбасадори бренду? Що можна зробити для їх розвитку?
- – Що можна зробити для створення більш відкритої та довірливої культури в організації?
- – Складіть список мікро-цілей / small wins для досягнення бажаного результату у нових проектах.
- – Складіть список подій (конференції, форуми), в яких бажано було б взяти участь наступного року, вам чи іншим членам команди.
- – За якими параметрами ви будете оцінювати успішність бізнесу у наступному році? Складіть базовий перелік.
Якщо в процесі аналізу ви зрозумієте, що потребуєте зовнішньої допомоги, напишіть нам. Команда Manageble добре знає не тільки як проаналізувати показники вашого бізнесу, а й як зробити його більш системним та успішним у 2020 році.